Pay Per Click (PPC) Marketing

img

Wat is Pay Per Click Marketing ?

PPC staat voor pay per click dat betekend dus dat je betaald voor clicks. Je betaald dus voor bezoekers naar je website een manier om snel meer verkeer te halen naar je website. In tegenstelling tot het organisch vergaren van verkeer d.m.v. je SEO van je website te verbeteren. Iedere keer dat er op jouw advertentie wordt geklikt betaal je daarvoor. Zaak is dus om de juiste doelgroep aan te spreken met je advertenties.

Waarom zou ik betalen voor clicks?

Door te betalen voor clicks kun je op een korte termijn verkeer naar je website halen. Als je dit goed weet te managen zorg je ervoor dat je daarmee winst behaald door minder te betalen voor de clicks dan je aan marge hebt op een bepaald product of bepaalde dienst. Zo kun je dus extra omzet en winst genereren met het runnen van je campagnes.

De basis termen van PPC marketing

In de online marketing wereld zijn heel veel verschillende termen en afkortingen. Hier een lijstje met afkortingen die vaak gebruikt worden in ppc marketing.

PPC: Pay per click
CPC: Cost per click
ROI: Return on Investment (ook wel ROAS genoemd: Return On Ad Spent)
CPM: Cost per 1000 views
CPA: Cost per acquisition (kosten per aankoop)

Hoe begin ik met PPC marketing?

Voordat je begint met het aanmaken van campagnes is het goed om te bepalen wat voor ROI je wilt behalen met je marketing campagnes. ROI staat voor return on investment en betekend eigenlijk: Wat wil ik minimaal verdienen aan elke euro die ik uitgeef aan marketing. Als je bijvoorbeeld een target ROI van 10 hebt dan wil je voor elke euro die je uitgeeft aan marketing minimaal 10 euro binnenhalen aan omzet.

De target ROI is de waarde waar meestal op wordt gestuurd in PPC marketing

ROI Bepalen

Als je meerdere producten of diensten hebt kun je deze het beste uitsplitsen in verschillende marge groepen waarbij je per marge groep bepaald wat voor target ROI je wenst te behalen.

Waar kan ik campagnes aanmaken?

Er zijn heel veel verschillende sites waarop je PPC marketing kunt doen we zullen in deze blog de 2 meest populaire kanalen behandelen: Google en Facebook.

Google campagnes kun je aanmaken op: https://ads.google.com

Wil je ook Google shopping campagnes aanmaken dan heb je ook een merchant account nodig. Die kun je aanmaken op: https://merchants.google.com

Voor Facebook kun je het beste een business account aanmaken, daarvoor heb je een zakelijke pagina nodig waarna je op https://business.facebook.com een account kunt aanmaken waarin je je campagnes kunt analyseren en beheren.

Google Ads
Google Ads
Zoekmachine adverteren werkt op basis van het PPC model, de weergave van deze advertenties wordt bepaald via een veiling model. De adverteerder kan een bod uitbrengen, Google bepaalt de “winnaar” voor weergave. Naast de hoogte van het bod wordt er ook rekening gehouden met andere factoren die resulteren in een gewogen kwaliteitsscore. PPC is de meest populaire vorm van zoekmachine adverteren, het alternatief is CPM.
Google Merchant Center Registratie
Google Merchant Center Registratie
U kunt gratis een Google Merchant Center-account aanmaken. Op dit platform kunt u, specifiek voor België, uw feed-catalogus indienen om de verbinding te maken tussen uw Google Merchant Center- en AdWords-account.
Facebook my business
Facebook my business
Facebook heeft een nieuwe app ontworpen waarmee bedrijven hun pagina’s en profielen voor Facebook, Instagram en Messenger tegelijk kunnen beheren.

Doelgroep bepalen

Voordat je een campagne aan gaat zetten is het heel belangrijk welke doelgroep je gaat targeten met je advertenties. Het kiezen van je doelgroep is essentieel voor het succes van de campagnes. In Facebook betekend dit dat je mensen moet targeten die aansluiten bij je product of dienst en in Google betekend dit dat je moet inkopen op de juiste zoekwoorden. Om je te behoeden voor te grote kosten is het vaak slim om, als je net begint met PPC marketing eerst specifiek in te zetten voordat je breder gaat.