Search Engine Optimization

Identitylab

Wat zijn Google's ranking criteria?

Er zijn inderdaad andere zoekmachines, zoals Bing en Yahoo, maar Google lijkt de zoekmachine te zijn waaraan internetgebruikers de voorkeur geven. Dus, om uw positie in de SERP of zoekmachine resultaten pagina te optimaliseren, is het noodzakelijk om Google’s search engine optimization ranking criteria te kennen.

De samenstelling van de directory van de zoekmachine.

Een zoekmachine met alle op het internet gepubliceerde pagina’s kan worden vergeleken met een adresboek. De samenstelling van deze laatste is het werk van robots of crawlers. Concreter gezegd: motorrobots verzamelen gegevens en indexeren elke pagina van een website.

img

Google natuurlijke verwijzingen: de criteria

Na indexering of crawling door de robots, neemt de zoekmachine het over. Het voert een SEO-analyse uit en onderzoekt de volgende punten:

  • De inhoud van elke pagina van de site;
  • De titel van de webpagina;
  • De verschillende titels;
  • De code van de website;
  • Sleutelwoorden;
  • De links;
  • De beelden;
  • De laadsnelheid van elke pagina.

Hier komt het er dus op aan de instructies van het Google-algoritme om een goede verwijzende website te hebben, naar de letter te volgen.

Goed om te weten: Het traag laden van een pagina komt door een te geladen code. Het nadeel hiervan is dat robots moeite hebben om ze snel te indexeren. Daarom zal de pagina niet verschijnen in de eerste natuurlijke resultaten.

Hoe werkt SEO?

Een website hebben betekent niet automatisch dat je zichtbaar bent op het web - de mensen moeten die ook kunnen vinden. SEO is daarvoor een cruciaal hulpmiddel. Wij leggen uit waarom SEO onmisbaar is.

De zoekintenties van internetgebruikers kennen

Opdat Google of andere zoekmachines naar de pagina’s van uw site zouden linken, moet u op voorhand weten wat mensen gaan intikken. Daarom is het van het grootste belang dat u uw zoekwoorden zorgvuldig kiest. Als dit correct gebeurt, zullen de robots van de zoekmachines uw pagina’s bij de eerste resultaten doen verschijnen.

img
Het goed toepassen van SEO-technieken bevordert een goede zichtbaarheid op de eerste pagina van zoekmachines.
  • Zoekmachines bieden een goede positie aan websites, waarvan de pagina's :

    • Rijke inhoud.
    • Trefwoorden aangepast aan de behandelde onderwerpen.
    • Een goed bewerkt semantisch veld.
    • Externe links.

    Ook andere parameters spelen een rol, zoals de leeftijd van de site zelf, het aantal pagina's, de populariteit onder internetgebruikers ... Zodra dit alles in aanmerking is genomen, bepaalt de gebruikte zoekmachine de rangorde van de resultaten die op de SERP worden weergegeven.

Waar leggen we nu de focus ?

Focus 1: Gebruiksvriendelijke site
Focus 1: Gebruiksvriendelijke site
Een site met een heldere architectuur, een duidelijke navigatie, goede interne links, breadcrumbs, ... Al die elementen helpen je gebruiker de site beter te begrijpen en gebruiken - en dus Google ook. Als je site er bovendien voor zorgt dat je gebruiker meer tijd op je site spendeert, meer pagina's bekijkt en minder snel wegklikken van je site (dwell time en bounce rate - vakjargon), dat zijn dat signalen voor Google dat jij een prima ervaring geeft aan je gebruiker.
Focus 2: Uitstekende content
Focus 2: Uitstekende content
Ook content, oftewel de inhoud van je website, heeft een grote invloed op hoe goed je website scoort op vlak van SEO. Opnieuw geldt hier: brengt je site waarde met je content voor je gebruiker? Maar er spelen ook andere elementen mee. Bevatten je teksten de juiste zoekwoorden (keywords)? Is de structuur logisch? Heb je achterliggend een title tag en meta description ingevuld voor elke websitepagina? Zoekmachines hebben het heus wel door als je te veel zoekwoorden probeert te verwerken in je tekst, in de hoop op een betere ranking.
Focus 3: Technische optimalisatie
Focus 3: Technische optimalisatie
Het spreekt voor zich dat je website technisch goed in elkaar moet zitten, anders kan het wel eens voorvallen dat de zoekmachinerobots je website niet eens vinden om deze te kunnen crawlen. Ouch. Denk hierbij ook aan zaken als https, paginasnelheid of mobiele weergave - waar Google veel aandacht aan geeft. Maar ook on page SEO, wat slaat op zaken als het gebruiken van hierarchie in je site met titels (h1, h2, ...), keywords op strategische plaatsen (titel, slug, meta description, ...), links, geoptimaliseerde beelden, etc. Ook hier geldt de ondertussen bekende oneliner: goed voor je gebruiker is goed voor Google!
Focus 4: Linkbuilding
Focus 4: Linkbuilding
Als er veel sites linken naar jouw webpagina's, dan geeft dat een krachtig signaal aan Google. Die links vertellen immers dat jouw pagina's een uitstekende bron van info zijn. En Google begrijpt dit prima. Links naar je site zijn dus heel belangrijk. Maar het moeten wel liefst natuurlijke, relevante en kwalitatieve links zijn. Een link vanuit dit artikel naar SEO-experten als MOZ of SEMRush zijn natuurlijk (ik heb ze ongevraagd gelegd omdat ik hen een authoriteit vind), relevant (want vanuit een artikel over SEO) en kwalitief (vanuit een site die authoriteit heeft op onder meer Inbound, marketing en HubSpot - onderwerpen die verband houden met SEO). Old school black hat technieken bestonden er in de jaren 2000 uit om linkfarms betalend links te laten leggen naar jouw site. Advies? Niet (niet!) doen. Google heeft dat snel door. Links krijg je natuurlijk, maar kan je ook actief benaderen. Je kan relevante sites vragen een link te leggen naar je site, je kan guestposts schrijven op andere site (met een link naar je site etc).