Als je een goed werkende site hebt die er mooi uitziet, dan is de volgende stap: bezoekers krijgen en bezoekers laten terugkeren. Hoe krijg je dat voor elkaar? In Google Analytics kun je allerlei uiteenlopende informatie over je bezoekers vinden. Bijvoorbeeld of het nieuwe bezoekers of terugkerende bezoekers zijn.

Nieuwe bezoekers Google Analytics

De term spreekt al voor zich: nieuwe bezoekers. Google Analytics bedoelt hiermee unieke bezoekers die in de betreffende periode nog niet eerder op je website zijn geweest. Geweldig! Er is weer iemand bij wie je site in beeld is gekomen. Hier moeten we wel een kleine kanttekening bij plaatsen. Als een bezoeker via verschillende apparaten je website bezoekt, zal hij of zij misschien als twee unieke bezoekers worden aangemerkt.

Terugkerende bezoekers leveren meer op

Het is natuurlijk fijn als iemand je site bezoekt, maar je doel is dat de bezoeker je site nog een keer bezoekt. Waarom wil je terugkerende bezoekers? Het aantal terugkerende bezoekers, oftewel returning visitors, geeft aan hoeveel bezoekers al eens eerder op je site zijn geweest en nu weer op je website terugkomen. Terugkerende bezoekers tonen loyaliteit. En juist deze bezoekers kunnen klanten worden. In de regel zijn er namelijk meerdere contactmomenten nodig voordat iemand een product of dienst koopt.

Aantal terugkerende bezoekers laten stijgen

Via online marketing kun je het aantal terugkerende bezoekers verhogen. Met contentcreatie en het regelmatig plaatsen van berichten op social media, zorg je dat je top of mind wordt en blijft bij je doelgroep. Op die manier zal je doelgroep aan jou denken als ze behoefte hebben aan het product of dienst die jij aanbiedt.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Contentmarketing – deel je expertise met je bezoekers
  • Email marketing – stuur regelmatig een nieuwsbrief en deel je kennis
  • Social media marketing – breng jezelf in beeld op een of meerder platformen