Zoekmachine optimalisatie inzetten?

Zoekmachine optimalisatie, beter bekend als SEO – Search Engine Optimization, is een marketingdiscipline die wordt gebruikt om websites hoger in de organische (niet-betaalde) zoekmachine resultaten te krijgen. Maar hoe zorg je ervoor dat je bedrijfswebsite bovenaan in de zoekmachine resultaten komt te staan? Wil je goed vindbaar zijn in Google? Met de gratis Quickscan reviewen wij jouw website om te kijken waar je op dit moment staat. Dit ‘nul-punt’ dient als uitgangspunt voor een hernieuwde SEO-strategie, zodat je niet alleen online vindbaar bent, maar ook bovenaan blijft staan.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie betekent – ondanks dat zoekmachine er letterlijk in staat – niet dat je je website alleen voor de zoekmachine optimaliseert. Zoekmachine optimalisatie omvat de technische als creatieve elementen die nodig zijn om bijvoorbeeld de rankings te verbeteren, het verkeer te genereren én te behouden en tevens het bewustzijn in zoekmachines te vergroten.

SEO omvat alles dat je voor ogen hebt om je website beter vindbaar te krijgen. Denk aan de content op je pagina, het gebruik van afbeeldingen en de hoeveelheid websites die naar jouw website verwijzen. Met zoekmachine optimalisatie SEO zorg je ervoor dat jouw website goed leesbaar is voor jouw bezoekers en de zoekmachine. In deze gids vertellen we je alles over zoekmachine optimalisatie.

 

Hoe SEO verbeteren?

Wil je meer organisch verkeer naar je website halen? Heb je het idee dat er problemen zijn met de organische vindbaarheid van je website? Om SEO goed op orde te krijgen , moet je naar de drie belangrijkste aspecten van SEO kijken:

1. SEO-Techniek

Bij de techniek gaat het vooral om hoe de content op je website wordt geïndexeerd door zoekmachines door onder andere het Robots.txt bestand. Dit bestand geeft de zoekmachine instructies en vertelt deze welke pagina’s van je website te bezoeken (‘crawlen’). Komen redirects niet goed door of laadt de pagina te traag? Dit zijn allemaal factoren die je SEO-resultaten technisch beperken.

2. SEO-Autoriteit

Is je website technisch goed op orde? Zorg er dan ook voor dat je voldoende waardevolle backlinks naar je website krijgt; links met een hoge domeinautoriteit (DA). DA wordt gezien als een belangrijke component van SEO. Het gaat om hoeveel links (met waarde) naar de pagina verwijzen. Hoe meer goede én relevante links er van andere pagina’s naar jouw website verwijzen, hoe hoger je eigen DA wordt.

3. SEO-Content

Naast techniek en autoriteit is goede content erg belangrijk voor SEO. Het is bijvoorbeeld belangrijk om geen dubbele informatie, of ‘Duplicate Content’ op je website te hebben. Dit gebeurt als dezelfde teksten op verschillende pagina’s staan. Door middel van een canonical tag kan je de zoekmachine vertellen wat de originele URL van een pagina is, zodat er geen dubbele content ontstaat. Daarnaast wil je dat je website goede en uitgebreide teksten bevat, die wat vertellen over je dienst of product.

SEO uitbesteden?

In de meest ideale situatie zijn deze drie SEO-aspecten in balans en zal je website een hoge positie krijgen in Googles zoekresultaten. Voor SEO is een lange adem nodig, in tegenstelling tot bijvoorbeeld zoekmachine-adverteren (SEA), waarmee je direct (betaald) extra verkeer naar je website haalt. Bij SEO optimalisatie komt veel tijd en kennis kijken, maar met de juiste inzet groeit je verkeer doordat je organisch hoger én relevanter rankt.